Monday, July 31, 2017

MENCARI KEREDHAAN ALLAH

Assalamualaikum geng,

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah bersabda "Sesungguhnya Allah Taala redha bagi kamu tiga perkara dan benci bagi kamu tiga perkara. Maka Dia redha bagi kamu untuk beribadat kepadaNya,kamu tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu pon, kamu berpegang teguh dengan tali Allah semuanya dan tidak berpecah belah. Dia benci bagi kamu yang banyak menukilkan dan berkata-kata, banyak bertanya dan membazirkan harta"

Abu Hassan Ali al-Nadwi berkata "Keimanan ialah sekolah yang mendidik akhlak dan jiwa yang menghasilkan ketinggian akhlak dalam bentuk kehendak yang kuat, jiwa yang teguh, melakukan muhasabah ke atasnya dan menginsafinya,. Ia adalah faktor pengawasan yang kuat untuk menghindari penyelewengan akhlak dan budi yang rendah, yang apabila dorongan kebinatangan menguasai diri manusia sehingga manusia tergelincir dan tidak dapat kawal undang-undang.

Pujangga berkata "Hati-hati jangan sesekali melukai perasaan seseorang dan kelompok.Jadikan lisan itu lurus, bicaranya baik, kata-katanya egar dan isi percakapannya terjaga daripada hal-hal buruk"

Pujangga berkata "Hidup ini sangat singkat maka jangan anda pendekkan dengan berasa takut.Mencari kawan itu susah, maka jangan membuatnya menyesal dengan menghinanya. Sedangkan musuh itu banyak sekali dan jangan menambah jumlah mereka dengan akhlak yang buruk"

Petikan dari buku Hadis-Hadis Peringatan Buat Umur Insan nukilan Dato Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri iaitu Mufti Wilayah Persekutuan.

Semoga bermanfaat dan berjumpa di lain masa. Insyallah dengan izinNya.


No comments:

Post a Comment