Tuesday, November 12, 2013

Puisi : "Surat Untukmu Pendeta"


Pendeta,
Diriku hanyalah pengembara,
Mengembara ke sana dan ke sini untuk menimba ilmu,
Jauh dan dekat tetap ku berjalan,
Dimana ku berhenti disitu takdirku,
Dimana ku berhenti disitu bermula perjuangan ku,
Demi mencari ilmu yang luas,
Ilmu tak akan pernah habis,
Demi untuk masa depan ku yang cerah.

Pendeta,
Dirimu disanjung oleh anak murid mu,
Jasamu dikenang sepanjang hidupku,
Anak muridmu kini telah berjaya,
Menjadi enginer,doktor,peguam dan lain-lain,
Tetapi dirimu cikgu,
Tetap menjadi cikgu untuk selamanya,

Nukilan Sang Puitis Hero

Saturday, October 19, 2013

Ikrar Diriku


"Sesungguhnya hidup dan mati ku hanyalah dengan kalimah syahadah"


Pengertian Munafik Mengikut Pandangan Islam

Assalammualaikum wbt. Apabila kita berbicara bab munafik sering kali orang menganggap perkara ini senang difahami. Jika kita menganggap seseorang itu munafik, cuba kita menilai diri kita sedalamnya dengan fakta2 dalam ayat al-Quran di bawah ni.



Pengertian munafik yaitu orang yang zahirnya berbeda dengan isi hatinya. Orang-orang yang berpura-pura setia kepada agama, tetapi pada hakikatnya tidak demikian. Dalam pepatah dikatakan lain di mulut lain di hati. Pengertian munafik dari segi akidah adalah menyembunyikan kekafiran dalam hatinya dan menampakkan keimanan dan lidahnya.

Allah swt. berfirman dalam Q.S. Al-Baqarah [2]: 8
8. Dan di antara manusia ada yang berkata, “Kami beriman kepada Allah dan hari akhir,” padahal sesungguhnya mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman.
Allah swt. berfirman Q.S. Al-Munafiqun [63]: 2
2. Mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai, lalu mereka menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah. Sungguh, betapa buruknya apa yang telah mereka kerjakan.
Di dalam hadis, Rasulullah menyebutkan ciri-ciri orang yang munafik sebagai berikut.

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ إِذَا حَدَثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ (رواه البخارى ومسلم)

"Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga, apabila berkata, ia berdusta, apabila berjanji, ia mengingkari, dan apabila dipercaya, ia berkhianat."(H.R. Al-Bukhari no. 32 dan Muslim no. 89).
Pada hadis tersebut, ciri-ciri orang munafik sebagai berikut:
1. Apabila berkata, ia berdusta.
2. Apabila berjanji, ia mengingkari.
3. Apabila dipercaya, berkhianat.

Perilaku munafik merupakan perilaku tercela. Perilaku ini sangat berbahaya. Adapun bahayanya sebagai berikut:
1. Orang munafik tidak dipercaya oleh orang lain
2. Terjadi konflik di dalam dirinya, sehingga tidak ada ketenteraman, dan muncul keraguan di dalam hatinya.
3. Orang lain terjerumus dengan ajakannya
4. Merugikan masyarakat, karena orang-orang munafik itu selalu ingin menimbulkan  kerusakan.
Orang yang munafik akan ditempatkan pada tempat yang paling dasar dari neraka.

Allah swt. berfirman  dalam surah An-Nisa 145
145. Sungguh, orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.
Sekian terima kasih..


Friday, July 12, 2013

::PERTANYAAN MALAIKAT DIDALAM KUBUR::


Tanya : Man Rabbuka? Siapa Tuhanmu?
Jawab : Allahu Rabbi. Allah Tuhanku.

Tanya : Man Nabiyyuka? Siapa Nabimu?
Jawab : Muhammadun Nabiyyi. Muhammad Nabiku

Tanya : Ma Dinuka? Apa agamamu?
Jawab : Al-Islamu dini. Islam agamaku

Tanya : Man Imamuka? Siapa imammu?
Jawab : Al-Qur'an Imami. Al-Qur'an Imamku

Tanya : Aina Qiblatuka? Di mana kiblatmu?
Jawab : Al-Ka'batu Qiblati. Ka'bah Qiblatku

Tanya : Man Ikhwanuka? Siapa saudaramu?
Jawab : Al-Muslimun Wal-Muslimat Ikhwani. Muslimin dan Muslimah saudaraku..

Jawabannya sangat sederhana bukan?
Tapi apakah sesederhana itukah kelak kita akan menjawabnya?

Saat tubuh terbaring sendiri di perut bumi.
Saat kegelapan menghentak ketakutan.
Saat tubuh menggigil gemetaran.
Saat tiada lagi yang mampu jadi penolong.

Ya, tak akan pernah ada seorangpun yang mampu menolong kita.
Selain amal kebaikan yang telah kita perbuat selama hidup di dunia.

Astaghfirullahal 'Adzim..
Ampunilah kami Ya Allah..
Kami hanyalah hamba-Mu yang berlumur dosa dan maksiat..
Sangat hina diri kami ini di hadapan-Mu..
Tidak pantas rasanya kami meminta dan selalu meminta maghfirah-Mu..
Sementara kami selalu melanggar larangan-Mu..

Ya Allah...
Izinkan kami untuk senantiasa bersimpuh memohon maghfirah dan rahmat-Mu..
Tunjukkanlah kami jalan terang menuju cahaya-Mu..
Tunjukkanlah kami pada jalan yang lurus.
Agar kami tidak sesat dan tersesatkan...

Amin Ya Rabbal 'Alamin.

Tuesday, March 26, 2013

Born Day

Hari Lahir

Syukur alhamdulillah kehadrat Illahi di atas limpah kurniaNya, 
pada hari ini genaplah umur zul 19 tahun.Syukur kepada Allah SWT 
kerana telah memberikan kesihatan dan kekuatan kepada zul untuk meneruskan 
kehidupan sehingga ke hari ini. Zul dilahirkan pada tanggal 26 Mac 1994 di 
Hospital Besar Kuala Pilah,Negeri Sembilan. Zul telah dilahirkan oleh seorang 
perempuan yang sangat zul sayangi iaitu Puan Napsiah Binti Mohd Yusof. 
Segala pengorbanan yang dilakukan oleh ibu tidak akan dapat zul balas.

Seperti tahun-tahun yang lepas, hanya satu permintaan dan hadiah yang zul
minta dari sahabat-sahabat andai semua iaitu tolong
"hadiahkan Al-Fatihah khas untuk ibuku tersayang 
Almarhummah Napsiah Bt Mohd Yusof"

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, 
Aku menadah tangan memohon doa kepadaMu pada hari ini bersempena 
sambutan ulang tahun kelahiran aku,
Engkau limpahkanlah rahmat dan keberkatan ke atas keluarga aku Ya Allah.
Engkau tempatkanlah bondaku di kalangan orang-orang soleh dan solehah.
Engkau anugerahkanlah tempat di syurga yang indah buat bondaku 
di atas segala pengorbanan masa dan hartanya untuk membesarkan aku.



Tuesday, March 5, 2013

Isteri Solehah Penyejuk Hati Suami


Dalam satu program wanita, seorang ibu berumur lewat usia 40-an berbual mesra sambil bertanya kepada saya: "Diam tak diam, saya dah nak dapat menantu lelaki. Along Hasanah akan berkahwin bulan depan, kita ni terlalu sibuk dengan kerjaya dan kehidupan, sehingga tidak perasan anak dah semakin besar dan akan berumah tangga."
Saya membalas : "Kita perlu mengingat dan membekalkan nasihat yang pernah kita peroleh dulu daripada orang berpengalaman dan berilmu kepada mereka.
"Dulu pernah mendengar, pada masa mula-mula hendak kahwin. Tetapi, apa salahnya kita dengar untuk kesekian kalinya. Ia menjadi kata-kata hikmat dan pengajaran yang lebih bermakna. Kita dan ramai kawan masa muda-muda masih ingat nasihat itu."
Perbualan saya dengan wanita itu mengingatkan kepada wasiat seorang ibu solehah pada zaman kegemilangan Islam.
Mari hayati pesanan isteri 'Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:
"Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.
Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.
Wahai puteriku, sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah 'budak' wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi 'budak' bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.
Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.
Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.
Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.
Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.
Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.
Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.
Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.
Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.
Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu."
Nasihat di atas seharusnya diterima dengan beberapa asas penting:
  • Suami yang dicari adalah suami yang beriman lagi taat kepada perintah Allah.
  • Ketaatan kepada suami adalah wajib dengan syarat beliau tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah.
  • Begitulah hukum Allah, di sana sentiasa ada 'dua bahagian muka syiling'. Kalau diperhati setiap nasihat di atas, perbuatan kita yang positif akan menghasilkan reaksi dan tindak balas positif juga dengan izin Allah.
Saya sering mengingatkan diri sendiri sebagai isteri dari muda hingga sekarang dan masih sangat mempercayai bahawa:
"Kita hanya boleh mengubah diri sendiri. Percayalah apabila kita berubah, persekitaran dan orang di sekeliling juga akan berubah secara positif."

Monday, February 18, 2013

Monday, February 4, 2013

Outing With Ukhti..



Assalamualaikum semua..

Pada kali ni zul share sikit pengalaman zul dan kawan-kawan sepanjang cuti 2 hari ni..Untuk pengetahuan semua,aktiviti ini semua kami tak rancang pun..Malah tak terniat pun nak buat semua aktiviti ni..


Aktivti di Gua Tempurung: 

Alhamdulillah,akhirnya berjaya juga kami menamatkan aktiviti kami di dalam gua ni.First time masuk gua tempurung memang excited sangat-sangat selepas melihat keindahan dalaman gua ni..Kami telah memilih aktiviti 3 yang mana kami kena meredah sungai,lorong tikus dan turun dari bukit..Bercakap tentang turun dari bukit kat dalam gua,kami mula-mula nampak rasa macam susah je sebab keadaan yang curam dan licin tapi selepas melakukannya kami rasa senang je..Bagi meredah sungai pulak,kami terpaksa menyelam dalam air disebabkan keadaan laluan gua yang sempit dan berbatu-batu..Masa zul meredah sungai,seorang kawan zul ni memang nakal.Ada pulak dia tarik kaki dan seluar zul masa dalam air..Nasib baik seluar tak tercabut..Bagi lubang tikus pulak,kami terpaksa menyelusup masuk ke dalam lubang yang kecil itu untuk menuju ke destinasi yang lain..Nasib baik badan zul kecik je so senang la lepaskan diri dari lubang tu..Ada seorang peserta ni,badan dia tak ada la besar mana pun tapi takut-takut nak masuk sebab belakang dia besar sangat..Kami pun tergelak la masa dia nak masuk sebab dia je peserta yang mulut bising..haha






Aktiviti di Ipoh Parade:

Aktiviti ni pun kami tak rancang..Mula-mula kami nak buat aktiviti flying fox kat gua tempurung tapi masa aktiviti tu lambat pulak so kami tukar pula ke aktiviti paintball tapi untuk paintball pulak dah ada orang yang tempah..Sebab tu kami decide nak main boling dekat ipoh parade..Selepas tukar baju,kami terus bergerak sini untuk main boling..Kami telah mengadakan satu perlawanan yang mana setiap group diwakili 3 orang ahli untuk bermain..Group pertama zul,syamir,isyraf dan group yang ke-2 adib,solihin,najmi..Alhamdulillah,kami berjaya menewaskan mereka didalam kedua-dua set..Tapi yang tak bestnya ukhti tak nak main boling lak but she really happy with us..





Pantai Teluk Senangin:

Selepas main boling dekat ipoh parade,kami bergerak pula ke sini..Sebelum kami ke sini,zul dan kawan-kawan singgah dulu kat hostel untuk ambil baju..Kami ke sini sebenarnya nak mandi tapi disebabkan waktu kami sampai dah malam so zul pun tak nak la mandi..Mula-mula kawan zul nak mandi tapi disebabkan  air tak sejuk jadi mereka batalkan niat dia orang..Tak tahu apa aktiviti yang kami nak buat dekat sini jadi kami pun buat la unggun api dengan harapan dapat duduk disekelilingnya..Tapi malangnya disebabkan tak banyak kayu api yang boleh kami bakar so sekejap je unggun api menyala..Masa lama lagi so kami pun ambil keputusan untuk jalan-jalan disepanjang tepi pantai..Di sepanjang perjalanan kami menemui satu lubang yang mana terdapat ketam didalamnya..Mula-mula kami tak berniat nak kacau ketam tu tapi selepas kami kacau satu lubang rasa menarik lak..Yang paling menariknya ukhti terus melompat masa ketam keluar.Tergelak kami semua melihat gelagat ukhti...



Bukit Broga,Semenyih:

oke, selepas kami lepak kat Teluk senangi, secara tibe-tibenye pun adib berkata kat ukhti "kak, jum gerak ke bukit broga?", Paling best ukhti relaks je cakap "oke, tak kesoh" so tanpa sebarang perancangan kami pun bergeraklah ke Bukit Broga *broga hills

Zul yang bawak kereta tu sementara ke selangor tapi sekejap-sekejap tukar dengan Syamir dan Mark.Kami ingat bukit tu kecik je la *like a hill just a hill , Kami datang tanpa sebarang alat bantuan iaitu = makanan dan minuman, zul pun time tu pakai selipar ja :D

so kami pun panjatlah bukit tu dengan ratusan orang yang lain. Duk panjat-panjat barulah kami terfikir sejenak "Ape lancau tinggi bebenor bukit ni?"

tanpa sebarang permikiran yang kritis lagi kreatif kami sebenarnya telah pun sampai ke kaki Gunung Tokwan
iaitu Gunung Tokwan.

jadi dipendekkan cerita, marilah kita bersama-sama melihat gambar masa kami kat Broga Hills :-)

































Saturday, February 2, 2013

Titik-titik hitam dalam diri kita..

Assalamualaikum semua...

Dalam kehidupan seharian kita,tanpa kita sedar atau tidak,kita telah banyak melakukan dosa terhadap Allah.Setiap manusia pasti akan melakukan kesalahan..Zul pun tidak terkecuali dalam hal ini juga..Umat Islam berpegang teguh dengan prinsip "Setiap yang baik akan dibalas syurga,Setiap yang buruk akan dibalas neraka..

Pensyarah zul ada cakap masa dalam kelas hari tu..Cuba anda semua ambil satu kertas kosong sama ada berbentuk petak or hati..Ambil pen hitam dan tandakan titik setiap kali anda melakukan kesalahan diatas kertas itu..Tandakan satu titik setiap kali anda melakukan dosa sama ada meninggalkan solat or mengumpat orang sekeliling anda..Selepas sebulan cube anda lihat berapa banyak dosa yang telah anda lakukan..Pastinya tidak terkira dosa yang telah kita lakukan..

Oleh sebab itulah, Allah tidak melihatkan dosa-dosa yang telah kita lakukan pada jantung dan hati kita..Cuba kita bayangkan jika Allah SWT catatkan dosa kita pada jantung dan hati sama seperti kita  buat titik hitam pada kertas putih yang kita buat..Pastinya jantung kita yang dahulunya cantik dan bersih akan bertukar menjadi hitam dan kotor akibat dosa-dosa yang telah kita lakukan selama ini..Subhanallah betapa besarnya kekuasaan Allah terhadap diri makhlukNya..Betapa pintarnya Allah mengatur perjalanan kehidupan kita..

Cara Allah SWT untuk membersihkan hati seseorang manusia dari dosa ialah dengan memberi dugaan kepada makhlukNya seperti sakit..Cuba anda lihat diri anda selepas anda pulih dari penyakit,anda akan merasa diri anda seperti baru dilahirkan..Rasa badan anda segar dan bersih dari segala masalah..Allah SWT sangat menyayangi diri hambanya..Itulah kelebihan umat Nabi Muhammad..

Oleh itu,kita sebagai manusia yang hidup di atas muka bumi Allah ini janganlah melakukan apa dilarang oleh Allah SWT tetapi kita ikut segala suruhanNya..Kita boleh mengelak semua perkara-perkara itu dengan cara mendekatkan diri kita kepada Allah SWT..Jangan masa ada masalah je kita jumpa Allah tapi jika lapang atau senang banyak2 kan lah ibadah kita kepadaNya..

P/S Semoga hari ini lebih baik dari semalam dan semoga hari esok lebih baik dari hari ini..Semoga ibadah kita diterima oleh Allah SWT..Amin..Sekian terima kasih..







Friday, February 1, 2013

Calon MPP Ke 2

Assalamualaikum semua..

Perhatian kepada semua pengundi Pilihan Raya MPP Kolej Profesional Mara Seri Iskandar.

SILA UNDI CALON INI


"Ubah Demi Masa Depan Anda"

Muhammad Syamir Bin Zaidi
SIB 12-07-3548


Thursday, January 31, 2013

Kempen!! Kempen!!!

Assalamualaikum semua..

Petang ni zul ni tulis tentang kempen Pilihan Raya MPP Kolej Profesional Mara Seri Iskandar sesi 2013-2014..Untuk pengetahuan semua pembaca,kempen untuk pemilihan ini telah bermula sejak 29/01/2013 lagi yang mana calon-calon dikehendaki menampal poster sebagai syarat untuk bertanding dalam pemilihan ni..Berbicara tentang tampal menampal poster ni kn,zul ade teringat satu cerita dari seorang rakan yang juga mantan mpp..

Sebenarnya akak ni tidak berniat untuk bertanding tetapi namanya telah tersenarai dalam pencalonan oleh pensyarah-pensyarah..Akak ni cakap dalam hati dia memang tak terdetik untuk bertanding tetapi disebabkan telah tersenarai dia pun terpaksa la bertanding..Untuk pengetahuan semua,akak ni hanya menampal satu poster je dan hanya tampal di satu tempat je..Ye lah hanya untuk mencukupkan syarat bertanding je..Yang peliknya walaupun tampal satu poster je akak ni boleh menang lak..Maybe sebab dia ramai secret admire kot..hahaha!!! Mungkin ini rezeki dia dan tanggungjawab yang diberi oleh Allah untuk dijalankan...Dan ada juga yang siap buat banner tapi kalah juga..Maybe sebab terlalu popular sehingga pelajar tak suka dengannya..Walaupun tak suka jangan la sampai conteng poster dan banner orang tu..Dia bertanding dengan niat baik untuk merubah sesuatu..Mungkin bukan luck dia kot..

Berbalik kepada kempen untuk tahun 2013 ni, buat masa sekarang sudah ramai calon yang telah menaikkan poster masing dimerata-rata tempat sama ada di kafeteria atau pondok-pondok yang terdapat di kolej ini..Zul respect dengan calon-calon mpp ni kerana berani naikkan gambar dia orang untuk bertanding walaupun terpaksa tanggung malu jika ada yang mengumpat tentangnya..Bagi zul sebagai seorang penulis blog,jika kita buat sesuatu itu dengan baik maka baik kita go on saja dengan niat kita itu..Nak jadi seorang pemimpin tak boleh ada rasa malu sebab jika mereka menjadi pemimpin kelak mereka harus bertemu dengan ramai orang dan ragam-ragam orang sekeliling..

Lastly,zul nak ucap gud luck kepada semua calon-calon MPP 2013  yang bertanding..Jika anda yakin manisfesto yang anda bawa boleh merubah segalanya,maka YAKINLAH pada diri anda..Dalam anda berkempen jangan lupa pula suruhan Allah seperti solat 5 waktu..Solat itu tiang agama...Kalau pemimpin tak solat macam mana nak ajak orang ke jalan yang lurus??Pikir-pikirkan soalan zul itu..Sampai sini saja untuk entry zul pada petang ni..Sekian terima kasih..Wassalam..Ahlan Ya Wasahlan..



Imam Adalah Tanggungjawab Yang Besar

Assalamualaikum semua pembaca yang setia...

Malam ni zul ada satu cerita menarik yang boleh dijadikan pedoman untuk sesiapa yang ingin menjadi imam didalam sesuatu solat..Imam adalah ketua dalam solat..Ingatttttt

Yang pertama masa solat magrib berjemaah dekat surau kolej malam tadi, zul amat terkejut apabila bacaan surah Al-Fatihah yang dibacakan imam salah sebutan.Pada pengetahuan zul,surah Al-Fatihah adalah antara rukun solat yang WAJIB kita lakukan.Tapi kalau sebutan imam pun salah macam mana solat nak sah.Imam adalah ketua dalam solat berjemaah.Jika solat imam tidak sempurna maka solat jemaah juga tidak sempurna.Zul tidak kisah dengan bacaan surah yang lain sebab yang surah lain adalah sunat.Untuk pengetahuan semua,peserta yang ingin menyertai imam muda hanya diminta baca surau Al-Fatihah je sebelum ke peringkat seterusnya..Kita boleh lihat betapa pentingnya surah itu dalam solat kita..

Yang kedua membuatkan zul rasa macam solat itu dipermainkan..Ye lah kita sebagai imam kena menunjukkan adab yang baik semasa berdoa..Ini tidak semasa doa dibacakan laju semacam je imam baca.Ntah apa yang dikejarkan imam itu pun zul tak tahu.Dah la baca laju pastu sebutan salah jugak..Macam mana Allah nak makbulkan doa hambanya jika kita tidak boleh meluangkan banyak masa untuk berdoa kepadaNya..Cuba kita sebut perlahan-lahan agar makmum yang lain dapat dengar dan juga mengamin doa itu..Ini tidak kalau baca doa laju-laju sampai makmum tak dengar sebutan sapa yang nak amin kan..

Yang ketiga zul heran sangat macam mana orang yang tak layak jadi imam boleh naik jadi imam..Kalau nak jadi imam masjid negara pun kena melalui ujian yang ketat,ini kan pula imam yang biasa..Jemaah adalah tanggungjawab imam..Jangan ingat imam itu hanya untuk mendapat populariti tetapi imam itu adalah ketua dalam pertemuan kita dengan Allah SWT..Sebab itu lah zul menolak jika ada yang suruh zul jadi imam sebab tahu kemampuan diri zul dan zul tak bersedia lagi untuk menjadi ketua dalam solat..Jika ada yang lebih berhak jadi imam maka hukumnya makruh jika menolak..

Post ni bukan untuk mengutuk orang tetapi hanya teguran dan pandangan yang dapat zul bagi..Bukan untuk mengaibkan orang atau apa2 tapi bagi zul sebagai seorang Islam dan juga makmum dalam solat itu zul juga berhak untuk menegur kesalahan imam itu..Adakah anda mahu solat anda menjadi sia-sia hanya kerana kesalahan imam sahaja? Pilih imam ini sama juga macam memilih suami bagi perempuan..Jika suami itu baik maka syurga lah tempatnya tetapi jika suami tidak baik maka neraka lah tempatnya..Begitu juga benih yang akan lahir dari seorang suami..Jika baik suami maka baiklah seluruh keturunannya..

P/S Jangan terasa hati tetapi jadi kan ia sebagai iktibar..Jangan ingat kita dah hidup lama maka sudah sempurna solat kita..Cari jalan untuk perbetulkan apa yang salah..Sekian terima kasih..Wassalam











Imam yang sempurna


Daripada Abi Mas’ud, ‘Uqbah bin Umar berkata, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Yang menjadi imam bagi sesuatu kaum itu didahulukan mereka yang banyak mengingati al-Quran dan paling baik bacaannya. maka jika di kalangan mereka itu (imam) bersamaan pada mengingati al-Quran, dipilih siapakah yang terlebih dulu hijrah (syarat ini cuma ada pada zaman Rasulullah dan sahabat). Maka jika bersamaan juga, dahulukan mereka yang lebih tua atau dewasa dan janganlah seseorang menjadi imam tanpa kebenaran imam yang berkuasa di tempatnya dan jangan seseorang itu duduk di satu tempat duduk kecuali yang dikhaskan bagi dirinya saja (melainkan dengan izin). (Riwayat Imam Ahmad dan Muslim).
Imam sebenarnya perlu mempunyai ciri-ciri berikut antaranya berilmu, memiliki bacaan yang baik selain prihatin terhadap keadaan makmum di belakangnya.

Dalam menentukan baik bacaan seorang imam, SURAH AL-FATIHAH sendiri sangat penting dan perlu dipandang serius seorang yang dipertanggungjawabkan memimpin solat.

Sunday, January 20, 2013

My Best Friends at KPM Sri Iskandar


Bersama sahabat berenang di kali,
Tak terasa sengatanmu mentari,
Sahabatku kan selalu dihati,
Sampai takdir menuntut mati



Syamir


Adib

Sungguh sakit tertusuk duri,
Lebih sakit dihianati,
Hai sahabat jangan engkau pergi,
Tak sanggup hati lama menanti.




Amirul


Najmi



Don

Bertabur bintang dimalam ini,
Seindah tarianmu sang dewi,
Bahagia kan selalu menghampiri,
Karena sahabat selalu disisi.



Ajai


Saidin


Ashraf


Amirul dan Haziq

Teh manis rasanya manis,
Teh tawar tanpa gula,
Pedih hati seakan teriris,
Melihat sahabat sedang terluka.


Muaz


Rahimi


Arie Traff


Am dan Akmal


Wan, Mark, Solihin

Kata-kata Seorang Sahabat

 “Orang tidak pernah tahu betapa spesialnya seseorang sampai mereka pergi meninggalkannya, tetapi kadang-kadang hal meninggalkan itu menjadi penting, sehingga mereka diberikan kesempatan untuk melihat betapa spesialnya sesorang itu”
“Sahabat adalah seseorang yang datang ketika seluruh dunia meninggalkanmu”
“Sahabat layaknya pelangi yang mencerahkan hidupmu setelah kau berhasil melewati badai”
“Seorang sahabat bisa menatap matamu dengan tersenyum dan bertanya, “Ada apa”?”
“Sahabat yang baik adalah orang yang sangat kita percayai dan membuat kita tenang bersamanya. Dia menjadi tempat berbagi kelelahan, berbagi kesedihan dan tidak pernah menjual rahasia diri kita”
“Jika orang marah kepadamu 3x, tetapi ia tidak pernah berkata buruk tentang kamu, ambillah dia sebagai sahabat dekatmu”
“Persahabatan sulit dijelaskan dan tidak pernah dipelajari di sekolah. Namun, jika seseorang tidak berusaha mempelajari makna persahabatan, dia tidak dapat mempelajari apa-apa”
“Tiada yang lebih indah daripada kasih seorang sahabat, sahabat menaruh kasih di setiap waktu selalu ada dalam setiap kesukaran”
“Sahabat adalah dia yang tahu apa yang dia miliki ketika bersamamu, bukan dia yang menyadari siapa dirimu setelah dia kehilanganmu.”
“Sahabat adalah mereka yang tahu semua kekuranganmu, namun tetap memilih bersamamu ketika orang lain meninggalkanmu.”
“Ketika keadaan mengharuskan menangis maka menangislah, kerena menangis bukanlah tanda orang lemah”
“Sahabat adalah dia yang tahu kekuranganmu, tapi menunjukkan kelebihanmu. Dia yang tahu ketakutanmu, tapi menunjukkan keberanianmu.”
“Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun, dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya”
“Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.”
“Sahabat selalu ada untukmu, ketika kamu punya masalah. Bahkan terkadang memberi saran yang bodoh hanya tuk lihat kamu tertawa.”
“Kawan sejati ialah orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalmu dengan sebenar-benarnya iaitu baik dan burukmu”
“Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya.”
“Jangan banggakan apa yang kamu punya. Banggakan bagaimana caramu mendapatkan apa yang kamu punya. Lakukan apapun yang kamu suka. Karena kamu tak akan merasa terpaksa pun jika kamu gagal tak akan merasa kecewa.”
“Teman itu seperti bintang Tak selalu nampak Tapi selalu ada dihati, Sahabat akan selalu menghampiri ketika seluruh dunia menjauh Karena persahabatan itu seperti tangan dengan mata Saat tangan terluka, mata menangis Saat mata menangis, tangan menghapusnya”
“Jangan hianati dia! karena dialah yang selalu ada sebagai penggantimu, karena dia sahabatmu!”
“Proses dari teman menjadi sahabat membutuhkan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita membutuhkan bantuan barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain, tetapi justru ia berinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang dibutuhkan oleh sahabatnya”
“Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian”
“Kau tahu seseorang adalah sahabat sejati ketika kau akan menangis, dia mengatakan hal-hal yang paling konyol hanya untuk melihatmu tersenyum”
“Meskipun bermil-mil jarak yang memisahkan, Sahabat tidak pernah terpisah karena persahabatan tidak diukur dengan jarak melainkan dengan hati.”
“Jangan berjalan di belakangku, aku tak ingin memimpin. Jangan berjalan di depanku, aku tak ingin mengikuti. Berjalanlah di sampingku dan jadilah temanku”
“Masa-masa indahku telah berubah dari tawa menjadi kenangan. Sahabat-sahabat baikku telah berubah dari teman menjadi keluarga”
“Orang yang paling mengesankan dalam hidup akan menjadi sahabat yang menyayangimu ketika orang-orang tidak lagi menyayangimu”
“Sahabat layaknya dinding. Kadang kau bersandar di sana, dan kadang cukup mengetahui bahwa ia selalu ada di sana.”




Friday, January 18, 2013

Kelebihan hari Jumaat

JUMAAT adalah hari paling mulia serta mempunyai beberapa fadilatnya untuk direnungi.  Kitab As Sabi’ iyahti Fi Mawa’izhil Bariyyat banyak memaparkan peristiwa agung yang berlaku pada Jumaat.  Antara peristiwa itu ialah :


1. Pernikahan Nabi Adam a.s dan Hawa 
2. Pernikahan Nabi Yusof a.s dan Zulaikha
3. Pernikahan Nabi Musa dan Shafuro
4. Pernikahan Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis 
5. Pernikahan nabi Muhammad S.A.W. dan Khadijah r.a
6. Pernikahan Nabi Muhammad S.A.W. dan Siti Aishah r.a
7. Pernikahan Ali bin Abu Talib r.a dengan Fatimah Az-Zahra r.a

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya:
“ Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.

“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

“Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.

“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu adalah semulia hari yang perlu ambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: 

“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta.
“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu.
“Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas.
“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, termasuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat. 
Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud:  “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus mendengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi.

“Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni bersalah.” Hadis di atas membuktikan bahawa Islam memberi penekanan terhadap perlunya makmum menumpukan kepada khutbah yang disampaikan. Isi kandungannya khutbah perlu diteliti bukan hanya sebagai sumber ilmu, malah mencakupi teguran, pembinaan hidup dan nasihat yang berguna.

Daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda:  “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq ‘alaih).  Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda:  “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Termizi).


Kemuliaan yang ada pada Jumaat meletakkannya sebagai ‘penghulu’ segala hari.

Hadis Rasulullah yang diriwayatkan Abu Hurairah yang bermaksud:
“Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”
Ada banyak hadis dan riwayat mengenai kelebihan hari Jumaat. yang bertujuan menceritakan ganjaran yang perlu direbut oleh umat Islam.  Antaranya:

- Orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat akan terlepas soal jawab kubur hingga hari Kiamat.
- Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendoakan 
  kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.
- Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri bermaksud: “Sesiapa membaca     surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”
- Sesiapa membaca Surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah.
- Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.
- Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar.
- Mereka yang berdoa dengan penuh keikhlasan hati pada Jumaat, mudah dimakbulkan Allah.