Thursday, July 27, 2017

IKHLAS KE TIDAK?

Assalammualaikum geng

Terasa rajin pulak asyik nak update blog je. Mungkin sebab tak ada kawan untuk diluahkan cerita-cerita ni so aku borak dalam blog ni je. Kalau ada kawan pun bukan boleh dipercayai sebab dah jumpa banyak yang bile kita story then dia heboh kat kawan lain. Katanya hanya lawak untuk kenakan aku.

Tajuk "Ikhlas ke tidak" aku ambil sebab dari pengalaman aku melihat banyak karenah yang orang sekeliling yang lakukan perkara tanpa keikhlasan dek kerana keterpaksaan. Bila cakap ikhlas ni, benda tu mesti datang dari dalaman bukan dari luaran. Bila dalam kata tak ikhlas tetapi luaran tetap nak buat, tu bukan ikhlas tapi terpaksa.

Ikhlas ini berkait rapat dengan hidup kita. Contohnya dalam kita mengerjakan suruhan Allah iaitu solat 5 waktu setiap hari, adakah kita melakukan ia secara ikhlas atau kerana terpaksa? Kalau ia dilakukan secara ikhlas, maka orang yang melakukannya mendapat pahala tetapi jika melakukan kerana terpaksa maka amalannya hanya sia-sia.

Begitu juga dengan kerja yang kawan-kawan kita minta tolong. Contohnya kita minta tolong kawan-kawan ambilkan barang padahal kita boleh je ambil sendiri tapi kawan yang lakukan kerja tu buat kerja sambil cakap belakang. adakah itu ikhlas? Kalau rasa tak ikhlas, cakap dari awal agar kita tidak berdosa kerana mengumpat belakang. Kalau ikhlas, buat kerja dengan senyap tanpa ada komen dan tak perlu ungkit kembali setelah kerja selesai.

Kalau kita solat tanpa keikhlasan dan selepas itu kite mengeluh penat la solat 5 waktu ni, adakah kita dapat pahala? Begitu juga dalam kita membantu kawan yang dalam kesusahan, selepas kita bantu dan kita mengeluh dan mengumpat pekerjaan yang minta kita lakukan, adakah dapat pahala?

Semua ini bergantung pada diri sendiri. Kalau buat kerja penat pastu mengeluh, siapa yang rugi? Tepuk dada tanya iman.

Semoga berjumpa lagi. Terima kasih

No comments:

Post a Comment