Thursday, July 27, 2017

AKU DAN SUKAN

Assalammualaikum geng.


Malam ni nak coret sikit jela dan harap tak panjang la. Aku pilih tajuk "Aku dan Sukan" untuk menterjemahkan diri aku dengan sukan di sekeliling aku. Jujur aku katakan, aku bukanlah kaki sukan dan bukanlah kaki clubbing. So aku memang jarang main sukan kat kolej.

Waktu belajar dulu pon, aku aktif main badminton since aku ahli kelab badminton kolej. Sebenarnya banyak sukan yang aku pernah main tapi hanya sekali dua saja la. Contoh sukan bola tampar, aku main masa aku ada program kat luar kolej. Main saja-saja dengan budak-budak kolej lain tapi aku tahu la basic main bola tampar. 

Sukan bola keranjang pulak aku main masa dengan geng-geng dengan senior kat kolej dulu. Masa tu aku semester 1 ke 2. Kite orang main waktu malam sebab gelanggang bola keranjang juga digunakan sebagai gelanggang futsal pada waktu petang. Oleh kerana malam, tak selalu juga turun main sebab busy dengan assignment. Even jarang turun tapi basic aku tahu dan peraturan aku faham (sekarang dah lupe sikit). 

Sukan futsal pulak aku main sebab budak rumah aku dulu ramai kaki futsal tapi sekali dua je aku main. Waktu tu aku dah semester 4 sebab tu aku dok luar (kena tendang dari asrama). Futsal dia orang main waktu petang so kadang-kadang aku datang tengok je (macam tipu je). Aku ni jenis pemalu (memang pemalu) so bila main futsal luar dari kawasan kolej, budak rumah aku akan main dengan senior dan budak kolej lain. Sampaikan kawan aku cakap "buat apa nak malu, main futsal je bukan buat benda tak elok". Thanks abam syamir bagi nasihat.

Sukan squash aku main juga tapi waktu tu just suka-suka je even ada jurulatih dari luar yang berpengalaman mengajar. Aku main sekali pastu dah tak nak sebab susah untuk seimbangkan pukulan pada dinding. Tengok jurulatih main memang nampak senang tapi bila cuba sendiri memang susah.

Sukan takraw aku pernah main masa dok asrama dulu tu pon sekali dua je. Mula-mula main timbang-timbang dulu pastu baru main kat gelanggang. So abes pasal sukan aku main. Aku nak cerita 3 hari lepas. Apa yang berlaku?? Jeng jeng jeng

Aku ni memang jenis yang cakap lepas dan memang tak mudah bercakap jujur (sebenarnya aku jujur). Al kesah petang tu budak ni ajak main takraw sebab boring. Takraw jela mampu main sebab nak main futsal memang tak boleh sebab tak ada bola. Aku pulak demam dan batuk petang tu so hanya mampu tengok je. Sambil tengok mulut aku memang perli budak ni. Dah nak abis game petang tu, budak ni ajak aku main pulak. Aku cakap kat budak ni aku tahu main tapi malas je. Budak ni pon paksa-paksa pulak.

Waktu nak main tu, geng aku start dulu. Percubaan pertama aku tak dapat tendang, percubaan kedua pon sama then percubaan ketiga baru ok. Waktu pertama kali tendang dan terlepas bola tu, aku terlepas cakap "dah lama tak main doh" tetiba kawan aku terdengar pulak. Sampai sekarang jadi bahan ketawa dia orang tapi tak kesah pon sebab aku ni hati batu since aku kena fitnah teruk dulu. Dulu aku memang awal2 masuk kolej, hati masih lembut so mudah terasa dan mudah dijadikan kambing hitam. Sekarang apa je budak-budak ni kutuk, masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Aku pon dah lali dengan perli dan kutuk-kutuk ni. Dah rasa kebal dan dah tak ada benda yang perlu di ambil kesah. Sometime ada lawak atau kutuk2 yang boleh diterima tapi sometime ada benda yang kita tak boleh terima. Ada benda-benda ni akan menjadi kenangan dan akan ada hilang atau luput dari ingatan. Mungkin juga melalui lawak begitu juga membolehkan orang itu untuk ingat kita sampai bila-bila.

Itu saja yang boleh aku coretkan dan conteng di wall blog aku yang tak seberapa dan tak ada orang datang melawat ni. Ini adalah diary online aku dan aku akan tulis apa yang ada dalam hati aku. Kalau ada yang baca blog aku, harap dapat komen atau follow agar aku tahu ada yang baca dan takade la aku nak merepek panjang kat sini.

Semoga kita berjumpa lagi di lain masa.






No comments:

Post a Comment